در شمال کوه های بی بی شهر بانو گسلی وجود دارد که عادی است و در اینجا گسل معکوس یا وارو است .
به همین دلیل زمین بصورت فلات یا دشت است . ولی در اینجا صورت کوهستانی می باشد بخطر گسل وارویی است که در ان جا عملکرد داشته است . و باعث شده که این کوه ها به بالا بیاید و دارای شیب زیاد باشند . احتمال وقوع زمین لرزه در گسل بی بی شهر بانو و شهر ری زیاد است که بخطر عملکرد گسل وارو است . علت اختلاف سنی در این منطقه هم گسل وارو است . یک سری دیگری از سنگ ها که به گسل لالون و زاگون است . که به دوره کامبرین که حدودا 800 میلیون سال تخمین زده شده است مربوط می باشد.
به کاری که می خواهیم بدانیم که زیر ان از همان رنگ است گمانه زنی می گوئیم . در اینجا یک رخنمون از سازند زاگون است که جنس ان ماسه – سیلت و رس است . در اینجا که زیر بقه بی بی شهر بانو است . در واقع سنگ پی بی بی شهر بانو از جنس سازند لالون و شیل های زاگون است وسن ان مربوط به 900میلیون سال پیش است . که برای کامبرین زیرین است .
و روی ان سازند لالون است . لایه راهنما یا کیبد به اصطلاح وضعیت زمین را مشخص می کند . سازند هایی که در بالا و پائین است را مشخص می کند . این لایه ها مثل ماسه سنگ لالون یا مثل سیلت زاگون بعنوان لایه های راهنما یا کیبد است که به کمک ان می فهمیم وضعیت چینه شناسی ان منطقه چگونه بوده است . و پس از شناسایی می توانیم وضعیت حوزه رسوبگذاری زمین را مشخص کنیم لایه های ماسه سنگ در قسمت کم عمق دریا ایجاد شده است . گسل وارو باعث بوجود امدن عدم ترتیب سنی گسل های مختلف شده است . گسل بی بی شهر بانو و گسل شهر ری هر دو بصورت شاخه ای و بصورت موازی است . اهک های تیره رنگ را سازند باروت می گوئیم از انجایی که سازند باروت سن زیاد دارد . اهک ثانویه در ان زیاد است . فسیل ها در ان زیاد است و با ریختن اسید مشخص می شود (سازند باروت) دارای تیاژریت است و با اسید کاملا می جوشد و واکنش می دهد .
قبل از سازند زاگون سازند باروت است که جنس ان از اهک های تیره رنگ است در واقع زیر سازند زاگون است .
فرق بین ماسه سنگ با آندزیت
ماسه سنگ دارای دانه بندی یک دست است و زیر loupe که نگاه می کنیم دانه های ان یک اندازه است و درون ان سیمانی شده است . ولی اندزیت دانه های پرفیلی دارد یعنی در کانی های ان درشت و ریز با هم پیدا می شود . مخصوصا کانی های پلاژیوکلاز پیدا می شود . در ماسه سنگ نمی توانیم این گونه ببینیم . ماسه سنگ جز سنگ های رسوبی اواری است و اندزیت جز سنگ های اذرین حد واسط می باشد هم از نظر عمق و هم از نظر اسیدی .
نوعی ژیپس که بصورت دانه ای است را آلاباستر می گوئیم . علت این که بعضی از سنگ ها بصورت سوراخ سوراخ است این است که در اطراف چشمه اب گرم ایجاد می شوند . و چون بخار از ان عبور می کند مثل دی اکسید کربن و بخار اب به این شکل در می ایند (تراوانتن) .
اندزیت دارای 30% سیلیس است . در سنگ اندزیت مقداری الیوین پیدا می شود که سبز رنگ می باشد ولی در داسیت ها الیوین پیدا نمی شود و شاید مقداری کئوارتس بتوانیم پیدا کنیم .
اکنون که در بخش جنوب قصر فیروزه هستیم (شرق تهران) که یک منطقه نظامی است بیشتر معدن اهک می باشد برای ساختن پی تجهیزات مخابراتی و ماهواره ای از سنگ اندزیت که مستحکم است استفاده می شود . گرانیت که از سنگ های اذرین درونی است دارای بلورهای درشت است و اگر مقدار رنگ سبز ان زیاد باشد آنفیبل ان زیاد است .